Naomi Recollet

Abstract
A specific, narrow narrative – or single story – has been told time and time again about the Indigenous people of Canada, whether in popular media representations or in textbooks throughout the country. This has been the colonial story of Indigenous people, one that freezes culture and people in a particular time and space. The author of this paper examines images and visual representations of indigenous people and culture and argues that a specific image and representation has became a type of marketing tool and product of Canada‟s tourism industry, leading to a certain expectation of the tourist/visitor experience. The wooden Indian is an example, symbolizing a single story, and playing up elements of the romanticism of the noble savage. But while this is one form of indigenous tourism, operated by non-indigenous people, the author argues that a second form of indigenous cultural tourism, one run by the Indigenous community itself, has taken an active role in taking control of the single story. The paper explores how this has changed the narrative, and has attempted to eliminate the colonial story that has abounded in popular imagination.

Résumé
Un récit univoque des peuples autochtones du Canada a été raconté maintes fois, sur plusieurs tribunes, soit dans les représentations populaires médiatiques ou dans les manuels scolaires à travers le Canada. Ce récit univoque, c‟est l‟histoire coloniale de ces peuples, une histoire qui fige la culture et les hommes dans une époque et un lieu bien particuliers. Cet article analyse certaines de ces images et de ces représentations des Autochtones et de leur(s) culture(s) afin de montrer que leur représentation unifiée, univoque et bien spécifique est devenu un outil de marketing pour l‟industrie touristique du Canada. L‟indien de bois sculpté est un exemple qui joue sur les éléments idéalisés du « bon sauvage ». Bien que cette forme de tourisme existe chez les non-Autochtones, l‟auteur postule qu‟une seconde sorte de tourisme culturelle existe chez les communautés autochtones elles-mêmes, qui tentent de reprendre le contrôle de leur propre histoire et de ses représentations. Cet article apporte des considérations nouvelles sur la mutation de ce récit et sa prétention à éliminer l‟empreinte de l‟histoire coloniale telle que fixée dans l‟imagination populaire depuis déjà un certain temps.

Biography
Naomi Recollet is Anishinaabe from the Wikwemikong Unceded Indian Reserve, located on Manitoulin Island.   She is finishing the first year of her Masters in Canadian Studies with specialization in Aboriginal Studies at Carleton University. Naomi has completed two undergraduate degrees at Carleton; the first a degree in Philosophy, and the second a combined honours degree in Canadian Studies, Philosophy and minor in Aboriginal Studies. Naomi’s primary research interests include: social determinants of Aboriginal health, language revitalization and retention, cultural landscapes, and Aboriginal perspectives of heritage conservation.

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